اعضای شورای شهر تهران دوشنبه روز پرکاری را پشت‌سر گذاشتند تا جایی که ۶ دستور جلسه را مورد بررسی قرار دادند.

شورای شهر

در ميان اين تعداد دستور جلسه، يكي از مهم‌ترين‌ها به بررسي اقداماتي كه تاكنون براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در شهر به‌خصوص در منطقه 12پايتخت از سوي مديريت شهري صورت گرفته، اختصاص يافت. در واقع بيش از يك ساعت و نيم از وقت جلسه به اين موضوع اختصاص يافت كه بخشي از آن مربوط به توضيحات شهردار تهران مي‌شد.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در همين رابطه به تلاش‌هاي شهرداري براي ساماندهي معتادان و بازگشت آنها به زندگي اشاره كرد و گفت:« برخي از اتفاقات نشان مي‌دهد كه بحث احداث مراكز براي معتادان در تمامي محله‌هاي شهر تهران دچار مشكل شده است.» وي با بيان اينكه شهرداري به‌تنهايي قادر به حل اين مشكل نيست، در قالب پيشنهادي اظهار داشت:‌

«بايد در شيوه جانمايي مراكز بازنگري و تيمي كارشناسي براي تعيين محل اين مراكز تشكيل شود تا شورا بتواند با تمام توان از عملكرد شهرداري در اين خصوص حمايت كند.‌» مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در همين خصوص با اشاره به بازديد خود در نيمه شب پنجشنبه از برخي محله‌هاي منطقه 12گفت:« اقدامات صورت گرفته در برخي نقاط خوب بوده اما هنوز در برخي نقاط نشانه‌هايي ديده مي‌شود كه بايد نسبت به ساماندهي آنها نيز اقدام شود.» وي از اعتراضات شهروندان نسبت به احداث ساختمان براي زنان آسيب‌ديده در يكي از محله‌ها خبر داد و خواستار توضيح شهردار تهران در اين خصوص شد.

شهردار تهران هم در پاسخ به اين موضوع اعلام كرد:«‌در شهرداري تهران حتي يك مورد ساخت‌وساز براي اين موضوع صورت نگرفته است و شهرداري از امكانات خود براي آن استفاده مي‌كند.» محمدباقر قاليباف به مجموعه بهاران در حكيميه اشاره كرد و گفت: «در اين مكان مجموعه‌اي صنعتي بوده كه با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي حال و آينده تصميم گرفته شده كه زنان آسيب‌ديده دوران توانمند‌سازي‌ خود را در اين مجموعه سپري كنند.» نكته‌ مهمي كه قاليباف به آن اشاره كرد اين بود كه متخصصان شهرداري براي مصاحبه و شناسايي آسيب‌ديدگان اجتماعي براي انتقال به مجموعه بهاران در حال فعاليت هستند و شخصي كه وارد مجموعه بهاران مي‌شود ديگر معتاد نيست.


طبق آماري كه قاليباف ارائه كرد تاكنون بيش از 30محل براي جانمايي مراكز بهاران پيشنهاد شده كه با توجه به دور بودن حدود 8مكان از محل سكونت مردم، دستور داده شد تا افرادي كه احتمال آسيب دارند به اين مكان‌ها كه مي‌توانند كاربري كمپ‌ها را داشته باشند انتقال داده شوند. گفتني است نخستين مركز بهاران در دي‌ماه سال گذشته افتتاح شد و تاكنون بسياري از اين افراد در اين مركز با هدف بازگشت به اجتماع توانمند‌سازي‌ شده‌اند.

  • لايحه‌ عوارض كه فردا مطرح مي‌شود

پس از پايان جلسه شوراي شهر تهران، رضا تقي‌پور سخنگوي شورا به ميان خبرنگاران آمد و توضيحاتي را در مورد دستور جلسات ديروز و مصوبات بيان كرد. تقي‌پور در مورد لايحه دوفوريتي اصلاحيه مصوبه تقسيط و تسهيل عوارض مختلف تا پايان سال 94به‌خصوص براي كساني كه براي عوارض نوسازي بدهي دارند، گفت:

شهرداري مي‌تواند در اين زمينه براي رعايت حال شهروندان، تسهيل‌گري كرده و عوارض دريافتي را تقسيط كند. اينطور كه وي اعلام كرد براساس مصوبه قبلي تا پايان سال 94، كساني كه بابت عوارض مختلف شهري بدهي دارند مي‌توانند نسبت به تقسيط بدهي خود اقدام كنند و اگر قصد پرداخت به‌صورت نقدي و يكجا را داشته باشند شهرداري مجاز است تا سقف 23درصد تخفيف بدهد.

به گفته وي، لايحه جديد با توجه به 2نكته براي اصلاحيه در مصوبه قبلي ارائه شد. نكته نخست اينكه در ماه‌هاي پاياني سال و ركود مسكن قرار داريم و دوم اينكه بايد شرايط اقتصادي فعلي را درنظر گرفت. تقي‌پور اضافه كرد كه اعضاي شورا البته به يك‌فوريت اين لايحه رأي دادند تا كميسيون‌هاي مختلف به بررسي آن بپردازند. وي اظهار اميدواري كرد تا ظرف امروز و فردا كميسيون‌ها بررسي اين موضوع را به اتمام برسانند و فردا در صحن علني شورا لايحه را ارائه دهند.تقي‌پور سپس به طرح پيشنهادي كميسيون معماري و شهرسازي براي استقرار پارلمان شهري تهران اشاره كرد و گفت كه فعلا گزارشي در اين رابطه ارائه شده است.

  • طرح‌هاي تشويقي براي استفاده از موتورسيكلت‌هاي پاك

سخنگوي شوراي شهر تهران در نشست خبري ديروز در مورد لايحه نرخ عوارض دريافتي از موتورسيكلت‌هاي تهران نيز گفت: عوارض موتورسيكلت‌ها از سال82 تاكنون هيچ تغييري نداشته و شهرداري براساس تغيير فناوري‌هاي ايجاد شده در اين دسته از وسايل نقليه و آلودگي هواي اين روزهاي پايتخت، جدول جديدي را تهيه كرده است.

به گفته تقي‌پور، اعضاي شورا اين جدول را اصلاح كردند كه نسبت به نوع موتورسيكلت‌ها جزئيات خاصي دارد. نكته مهم در صحبت‌هاي تقي‌پور اما اين بود كه براساس جدول مصوب شده موتورسيكلت‌هاي هيبريدي و برقي از پرداخت عوارض معاف هستند تا شهروندان با سرعت بيشتري براي تبديل موتورسيكلت‌هاي خود به اين موتورسيكلت‌هاي پاك وارد عمل شوند.

وي همچنين با اشاره به طرح جامع حمايت و توسعه موتورسيكلت‌هاي برقي و هيبريدي كه پيش از اين در شورا به ‌تصويب رسيده، افزود: در اين طرح مشوق‌هايي مثل اعطاي وام براي خريد اين نوع موتورسيكلت‌ها درنظر گرفته شده است؛ ضمن آنكه شهرداري‌هاي مناطق موظف هستند زيرساخت‌هاي لازم مثل ايستگاه‌هاي شارژ را تأمين كنند. بررسي طرح احداث بوستان ايرانيان نيز مورد بعدي بود كه سخنگوي شورا در مورد آن گفت:

در سال 93قرار شد كه بوستان ايرانيان در منطقه 19و در كنار بوستان دانش اجرا شود. تقي‌پور با بيان اينكه به همين منظور كميسيون معماري و شهرسازي طراحي اين بوستان را به صحن آورد، اضافه كرد: با توجه به طراحي صورت گرفته نمادهايي از تمام استان‌هاي كشور در اين بوستان نصب خواهد شد تا سبك زندگي مردم استان‌هاي مختلف كشور پيش‌روي شهروندان پايتخت گذاشته شود. به گفته محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران این بوستان در محدوده بزرگراه آزادگان و حدفاصل بلوار شقایق تا بزرگراه آزادگان در شهرداری منطقه 19 به وسعت 40 هکتار واقع خواهد شد.

اينطور كه وي عنوان كرده برخی از اجزا و ارکان اصلی این بوستان شامل عرصه آداب و رسوم اقلیم گرم و خشک ،عرصه آداب و رسوم اقلیم معتدل و مرطوب ،عرصه آداب و رسوم اقلیم سرد و خشک ،عرصه آداب و رسوم اقلیم گرم و مرطوب، باغ سنگی ،باغ چادر عشایر ، تفرجگاه خانوادگی ،باغ مینیاتور (به تعداد استان های کشور آثار طبیعی و المان ساخت) است. گفتني است اين طرح نيز به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيد.

جدول

کد خبر 320329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha